De weken vliegen voorbij :S - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rozemarijn Bakker - WaarBenJij.nu De weken vliegen voorbij :S - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rozemarijn Bakker - WaarBenJij.nu

De weken vliegen voorbij :S

Door: Rozemarijn

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

24 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Oh oh oh wat gaat de tijd toch znel. Ik loop hopeloos achter met mijn blog! Allereerst excuses daarvoor.

Ik ben gebleven bij het moment dat Inge arriveerde. Ja gut, dat was natuurlijk onwijs gezellig. We waren ineens met 7 personen. Dat is een gezellig groep. Door Inge hebben we heerlijk Surinaams gegeten! Ze heeft veel geleerd in de 6 maanden dat ze hier was. Dat hebben we wel gemerkt;. We hebben ook gezellig salsa gedanst met elkaar. Heerlijk!

De 26e februari was het zover!! Onze eerste binnenlandse trip! We gingen naar Isadou, Jaw Jaw, Ston Island en Brownsberg. Om 7.30 uur moesten we klaar staan bij het 't Vat (een cafe in het centrum van Paramaribo, ook wel Bakra cafe genoemd( cafe voor de nederlanders;))
Wij waren in totaal met 10 personen die we kende op trip. De groep was heel groot. 22 mensen en nog wat personeel die meeging. Dus we hadden een grote bus en een klein busje waar iedereen in kon. Wij gingen natuurlijk met zijn 10en in de grote bus;) Alleen maar gezellig:D.
We vetrokken naar Atjoni. Dat is ongeveer 5 a 6 uur rijden over een onwijs hobbelige bauxiet weg. Het is al met al niet ver rijden maar om dat je door de hobbels niet snel kan gaan, ben je wel erg lang onderweg. Gelukkig ben ik over mijn reisziekte heen gegroeid en was ik niet misselijk in de bus. Je wordt er wel onwijs vermoeid van als dat gehobbel. Dus als snel was de het grootste deel in slaap gevallen. Na een reis van 7 uur (door de vele plaspauzes van Inge:P) kwamen we aan in Atjoni. Waar we brandweertje hebben gespeeld om al het voedsel en tassen in de 2 boten te krijgen om te vertrekken naar Isadou. Je vaart over de Surinmame rivier. Een onwerkelijke belevenis. Je ziet zoiets alleen op tv bij van die reis programma's, maar nu maakte ik het echt zelf mee. Heel wonderlijk en oooh zo mooi. Regenwoud aan weerskanten en volop zon.. heerlijk briesje door je haren.. .beter kon het niet.
Eenmaal aangekomen op Isadou was het ook een paradijsje om te zien. Na de hutten verdeeld te hebben, hebben we gauw onze bikini aangetrokken om heerlijk te gaan zwemmen in de Suriname rivier. Nog niet wetende dat we dat deden tussen de piranha's en kaaimannen. Maar ach... dan nog... je bent maar 1 keer in Suriname;)
Voor de rest hebben we die dag niet veel gedaan. Na zo'n lange reis hebben we heerlijk mogen relaxen in de hangmatten. Lekker boekje lezen en kletsen. En natuurlijk hebben we ook heerlijk gegeten. Het Surinaamse eten is gewoon weg voor mij weg gelegd. Prescilla en Jennifer zijn 2 voortreffelijke kokkinnen. Ik heb me zelfs misselijk gegeten.
's Avonds hebben we met een grote groep het spel Weerwolven gespeeld. Een erg leuk communicatief spel. Daarna hebben we nog de mooie sterrenhemel bekeken. Geen last van lichtvervuiling... poeh zoveel sterren bij elkaar. Wat is de wereld toch mooi!

De volgnde dag moesten we om 9 uur aan het ontbijt zitten om daarna met de boot naar het regenwoud te gaan. Daar kregen van een plaatselijke gids Dores een tour door het woud met uitleg over alle planten en dieren. Heel interessant om naar te luisteren en te bekijken.
Na de wandeling hebben we weer heerlijk mogen lunchen om vervolgens het naast gelegen dorpje te bezoeken. Jaw Jaw genaamd. Heel bijzonder om mee te maken. Je ziet hoe de mensen in het binnenland leven in huisjes nog kleiner dan mijn kamer in Antwerpen. Wat dat betreft kunnen wij nog veel leren van de mensen hier. Niet zo materialistisch zijn. Je kan ook gelukkig zijn zonder het mooiste mobieltje. Dat is iets wat ik wel heb mee gekregen.
Na een stukje te hebben gelopen in het dorp, kwamen we bij een voetbalveldje aan waar de plaatselijk jeugd aan het voetballen was. Inge, Sander, Maaike en ik, en nog een paar andere medereizigers hebben ons bijeengevoegd om een voetbalteam te maken. Zo hebben we een wedstrijdje gespeeld tegen de plaatselijke jeugd van Jaw Jaw. Heel intensief en heel leuk. Die jongens kunnen er wat van..pff allemaal kleine Seedorfjes ;). Na een tijd gespeeld te hebben was de stand 1-1. Een mooie stand om te stoppen.
Na de rondleiding in het dorp zijn we terug gegaaan naar Isadou waar we nog een avond heerlijk hebben geluierd.
De volgende dag zijn we terug gehobbeld om vervolgens te stoppen op Ston Island. Wat is dat weer anders dan Isadou. Veel ruigere landschap, maar nog steeds heel mooi. Daar weer heerlijk gezwommen en met z'n allen visjes gevangen dmv een klamboe. Waar die dingen al niet goed voor zijn;)
's Avonds zijn er een paar opzoek gegaan naar hout om een kampvuur te kunnen maken op het strand. Heel idilisch. Hints gedaan bij het kampvuur onder de sterrenhemel. Ooh soms lijkt het echt of ik op vakantie ben ;)
De volgende dag zijn we vertrokken naar Brownsberg. Daar hebben we flink gewandeld. Wat niet helemaal de bedoeling was. Die nacht had het hard geregend en was de weg dus lekker modderig. Brownsberg is natuurlijk een berg en dus bus kon niet verder om hoog. Het was te stijl en te modderig. Hij reedt zich vast. Dus met andere woorden. Wij moesten nog 2 km om hoog lopen om bij het begin punt uit te komen. Vervolgens konden we weer vederlopen naar de Leoval. Een waterval. Ook heel mooi om te zien. Maar ik ben daar op Brownsberg er wel weer achtergekomen dat ik toch wel spieren in mijn benen heb. Pfff..
De bus was ondertussen los gehaald en gedraaid. Dus we konden wel weer naar Paramaribo er mee.
Het waren 4 super vermoeiende maar onwijs mooie en gezellige dagen. Niet te missen!

Pff het vakantiegevoel werd al snel van de baan geveegd toen we maandag weer stage moesten lopen. Hahah dit klinkt als of het een hel is! Maar dat is het zeker niet. Het is heel leuk op de afdeling en je mag heel veel zelf doen. Ik voel me al erg zelfstandig en doe lekker mijn ding. Als ik het echt niet weet vraag ik het en anders doe ik het gewoon. Dat voelt heel fijn. Nu ik dit verhaal schirjf sta ik op 15 bevallingen die ik zelf heb gedaan en 20 geassisteerden. Ik moet 30 bevallingen zelf hebben gedaan. Dus ik op de helft. Er bevallen er veel bij ons in het ziekenhuis. Ik heb de hoofdzuster gevraagd wat het totaal aantal was vorige jaar. 2660 vrouwen waren er bevallen. Dat is echt onwijs veel voor 1 ziekenhuis. Alleen maar goed voor Karin en ik... we zijn niet bang dat we onze aantallen niet halen.

Dinsdag hebben we bij Moniek gegeten. Dit is een Surinaamse vrouw die Inge kent via de creche waar ze 6 maanden heeft gewerkt. Een onwijs aardige en lieve vrouw. We hebbe er heerlijk bami en saoto soep gegeten. Tussendoor zijn we naar haar vader gelopen, die verder op in de straat woont. Net zulke lieve mensen. We zijn meteen uitgenogigd op zijn verjaardag. Zo gastvrij en vriendlijk zijn de mensen hier. Jammer genoeg moest ik werken op zijn verjaardag, maar van de meiden heb ik gehoord dat het eten weer super lekker was. Alles in Suriname draait om eten. Maw. ik ben hier wat dat betreft zeker op mijn plek;)

Woendag zijn Sander en Daan weer vertrokken. Naar eigen zeggen hebben ze onwijs genoten hier in Suriname...vooral het uitgaansleven hebben ze flink bezocht!
Het is jammer dat ze weer weg zijn...een paar mensen meer maakt het toch altijd gezelliger;) Hoe meer zielen hoe meer vreugd zeggen ze toch.

We hebben ook kennis gemaakt met een echte Surinaamse regenbui. De zondagavond daarop is het begonnen met regenen en het is niet meer gestopt. Het gevolg was alle straten ondergelopen waren. Auto's werden boten. De mensen liepen tot hun knieen in het water. Volgens de surinamers was het nog nooit zo erg geweest! Dus dat hebben we ook weer mee gemaakt. Erg avontuurlijk!

Dinsdag 10 maart zijn we uiteten geweest bij de Garden of Eden. Een thais restaurant. Heel wat duurder dan de gemiddelde eetgelegendheden hier, maar zo lekker, daar wilde we wel voor betalen.

Nu is mijn tijd bijna op! Ik ga afsluiten. De volgende keer schrijf ik de rest, want ikben nog lang niet klaar ;)

Dikke knuffel en liefs!

  • 25 Maart 2009 - 20:47

    Joke Uit Borne:):

    Heej Roos!

    Spannend verhaal weer.
    En even een tip...
    Maak een dagboekje in Word. Kan elke dag... eventueel op een stickje zetten voor als je naar een internet cafe moet en als je dan online bent... De hele zooi kopiëren en plakken en dan ben je in een minuutje klaar en kun je nog chatten en mailen en kwekken en je foto's online zetten. LOL

    Groetsels!
    Joke.

  • 26 Maart 2009 - 11:30

    Bettie Helthuis:

    ben blij dat je tijd hebt om ook nog te genieten net wat je zegt je bent maar een keer in suriname. Denken aan jullie en aan jou in het bijzonder lieve groeten bettie helthuis hengelo

  • 26 Maart 2009 - 12:58

    Muriël:

    Hoi Roos, blijf vooral je blog bijhouden. Vind het erg leuk om al jullie avonturen te lezen en hoe jij ze ervaart. BTW; waren je ouders ook niet op bezoek?? Of schrijf je daar de volgende keer over?
    Nou, meid geniet er nog van en op naar de 30 bevallingen!!
    Liefs Muriël

  • 26 Maart 2009 - 20:32

    AndrévW:

    Hoi Roos,

    Mooi verhaal. Ik heb je foto's van de trip ook even bekeken. Dan zit ik wel te watertanden. Geweldige indruk maakt zo'n tropische omgeving. Geuren, kleuren, geluiden. Soms overweldigend. Op de Brownsberg komen nog speciale gifkikkers voor. Heb ik altijd al eens van gedroomd om die te zien ;)
    En wat de kaaimannen betreft.... alleen de Australisch kaaimannen eten mensen, dus... :)

    Veel plezier met de het werk in het ziekenhuis! en de rest van je vakan... euh werk.

  • 30 Maart 2009 - 09:52

    Mama:

    Hoi lieverd!!
    Net wakker geworden in mijn eigen bed!
    Jammer dat het weer voorbij is! Maar wat hebben we genoten!!!Het is net wat je schrijft, alsof je zelf in zo'n mooi reisprogramma op TV bent!Die tochten in die bootjes over de Suriname rivier!!!Slapen in het tropisch regenwoud en s'morgens je wassen in de Suri-rivier, een sprookje!Maar ook Paramaribo is een zeer verrassende stad met ontzettend vriendelijke mensen!
    Het was werkelijk geweldig en super om jou weer te zien en mee te maken wat jij zoals meemaakt!
    Nu is het ook nog veel leuker om jou verhalen te lezen!
    We hebben trouwens wéér een geweldig goede reis gehad met "de speciale stoelen van de heen weg"!!!Gelukkig is het hier ook mooi weer en kunnen we langzaam afkicken!!
    Wat leuk dat je zoveel lieve reacties krijgt op deze site !!
    Dikke kus en succes met de nacht diensten Mama

  • 31 Maart 2009 - 11:03

    Veerle Verheyen:

    Hallo Rozemarijn
    Fijn al je verhalen te lezen!
    Kun je even je artesis-mail lezen, want ik stuurde je een mailtje ivm wachtdiensen in JP maar kreeg nog geen reactie.
    groetjes!

  • 01 April 2009 - 04:08

    Janet De Boer:

    leuk weer jou verhalen te lezen.
    gezellig gehad? met je ouders(en vrienden?)kheb hier ook al foto's gekeken bij je mam op hyves.
    liefs Janet

  • 01 April 2009 - 19:21

    Rozemarijn:

    Ik wilde even een berichtje achterlaten voor iedereen die mij een kaartje heeft gestuurd!! Echt onwijs bedankt. Heel leuk om dat te krijgen hier. Ze fleuren mijn kamer mooi op;)

    Ook wil ik tante en oom Loomulder bedanken voor het mooie boekje en de dropjes.. heeerlijk!! En ik ga (als ik tijd heb;)) zeker wat koken uit het boekje!

    Dikke knuffel Roos

  • 03 April 2009 - 20:41

    Mama:

    Jeetje meid, wat een andere uitstraling die foto's van je werk!!
    De buitenkant ziet er wel "gewoon" uit maar binnen is dus duidelijk anders!
    Leuk dat het gelukt is om toch nog een prentje te maken!!! kus Mam
    Zet hem op met de laatste 9 dan kun je lekker wat extra doen en verder vakantie houden!!!
    Fijne tijd met de "andere" ouders!!!!!

  • 05 April 2009 - 10:10

    Renske :

    Lieve Roos!!
    Nu heb ik pas echt tijd om je blog te lezen!
    Spannend weer zeg!
    Maar toch lees ik dat je het er echt leuk en fijn hebt!! Houden zo meis!:) Ben blij dat te lezen!!
    Nog heeeeeeeel veel plezier daar!!!!!
    Een nederlandse kus!
    Rens

  • 06 April 2009 - 12:29

    AndrevW:

    Hoi Roos,
    Ben met een zware verkoudheid een dagje thuis. Dus even de gelegenheid om je laatste foto's te bekijken. Interessante foto's van je werk. Kan ik me ook een beeld vormen hoe je werkomgeving er uit ziet. 'k Heb ook al aardig wat (prachtige) foto's , gemaakt door je ouders gezien, terwijl ze daar waren.Ik moet maar weer eens aan het sparen, geloof ik...
    Bye

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozemarijn

4 maanden stage lopen in het Academisch Ziekenhuis in Paramaribo op de verlosafdeling!!!

Actief sinds 11 Dec. 2008
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 16463

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 28 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: