Sander en Daan gearriveerd!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rozemarijn Bakker - WaarBenJij.nu Sander en Daan gearriveerd!!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rozemarijn Bakker - WaarBenJij.nu

Sander en Daan gearriveerd!!!!!

Door: Rozemarijn

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

23 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Zooo dat is alweer een hele tijd geleden dat ik wat geschreven heb. Er is dus ook veel gebeurd! Het is moeilijk bij te houden deze site. Het internet is niet, je van het, dus dat maakt het ook een stuk moeilijker.
Maar goed. Ondertussen is er dus veel gebeurd! We zijn voor het eerst echt uit geweest in Paramaribo!! Naar de Zsa Zsa Zsu!! Een onwijs leuke tent! Een beetje klein dachten wij, tot we met andere studenten in contact kwamen en die zeiden dat het wel 3 zalen had. Nu die hadden wij dus nog niet ontdekt. En wij dachten ook dat het een erg aanhankelijke avond zou worden maar dat viel reuze mee. De surinaamse mannen stonden langs de kant te kijken! Wel erg gezellig gehad.

De zondag daarna wilden we gaan zwemmen, maar natuurlijk zat het tropische weer niet mee. Dus daar hebben we maar een huiswerk dagje van gemaakt. Ach is ook wel eens nodig.
De week daarna hebben we weer flink stage gelopen en ook weer bevallingen gedaan. Het is erg gezellig op de afdeling. De stage is erg leuk, lekker relaxed. Je komt niet erg moe thuis. Dat is wel erg fijn. We zitten nu in maand 2 en er zijn al 352 bevallingen geweest in dit jaar. Dat is echt heel veel. Maar ze moeten natuurlijk wel in jouw dienst bevallen en dan heb je ook nog Surinaamse co-assistenten die ook bevallingen moeten doen. Dus dat is soms even vechten voor je bevallingen, maar ben er niet bang voor dat ik het niet ga halen.

De zaterdag daarop zijn we op kroegentocht geweest. Geregeld door een man die de stage van Chiel heeft geregeld! We dachten dat is leuk, zo leer je ook nieuwe mensen kennen.
We hadden om 23.30 afgesproken bij de Zanibar. Daar zou hij ons ophalen met de bus om de kroegentocht te beginnen. Erg gezellig in de bus!! Nu hebben we uiteindelijk 3 kroegen "hele leuke" kroegen gezien. Gelukkig was het erg gezellig met de groep, dus dat de kroegen nu niet leuk waren maakte niet uit. Na de tijd toch maar weer naar de Zsa Zsa Zsu gegaan, waar bleek dat ze erg streng zijn op kleding voorschriften voor mannen. Ze mochten niet met slippers of korte broek, ook geen 3/4 broek naar binnen. Vrouwen daarin tegen wel zelfs met een hotpants! Nuja toch wel naar binnen gegaan en uiteindelijk weer een gezellig feestje van gemaakt.

De volgende dag was weer ons plan om te gaan zwemmen en natuurlijk was het weer, er weer niet mee eens. Dus dat ging weer niet door. Dus zijn we maar gaan eten in Blauwgrond! Dat scheen heel lekker te zijn. Vooral Mirosso scheen erg lekker te zijn. Dus zijn we daar gestrand. We hebben daar uiteindelijk heel lang gezeten! Een uur gewacht op een drankje en anderhalf uur op ons eten, dat ook nog eens ijskoud bleek te zijn:s Dus wij de ober weer laten komen en gezegd dat we dit niet op aten. Nam hij het weer mee om in de magnetron te stoppen:s De loempia's waren dan ook erg krokant ahha. Het was niet om te eten, Maaike heeft maar 1 hap gehad en heeft toen alles laten staan. Hoewel de Saoto-soep wel erg lekker was!. Maaike verstond steeds zoute soep... dus die had zoute soep besteld en het duurde zo lang dus die dacht dat er wel heel veel zout door heen ging;) Maar dat was gelukkig niet het geval.
In Suriname is het normaal dat je serves-charge betaald.. dat staat al op het bonnetje. Dus wij in conclaaf met de ober dat we dat toch echt niet gingen betalen voor koud, slap, vies eten. Nou dat was vrij snel goed. Wij hadden op een dikke discussie verwachten maar dat viel goed mee.

De maandag daarna zijn we weer naar de Vreemdelingenzaken gegaan. Gelukkig mochten we nu vrij snel naar binnen en is alles netjes aangevraagd. Maar pas op... alleen aangevraagd! We moeten nog een goedkeuring krijgen, maar ik zie het niet meer zo somber in. In Suriname krijg je alles voor elkaar als je maar betaalt;)

Dinsdag hadden we een inburgeringscursus. Jaja, we hebben Sranantongo moeten leren. Nee, dat is gekkigheid. Die inburgeringscursus vond plaats in het District commissariaat te Paramaribo. Dit is geregeld voor alle belgische studenten omdat de stad Antwerpen een stedenband heeft gehad met Paramaribo. Dus we bevonden ons weer even tussen de belgen.
We hebben informatie gekregen van de politie over het verkeer! Dat ze hier links rijden( daar waren we na 2 weken nog niet achter;)) en soms erg gevaarlijk kan zijn. Tevens hebben we van Alida (de actrice van de Boomhut, kinderprogramma) culturele les gehad. Ze heeft het bijv. gehad over de manier van omgang met Surinaamse jongens. Als ze je achter na fluiten moet je maar als een man gaan lopen, dan ben je niet meer sexy. Het zou moeten helpen;)
Ook heeft ze het gehad over het binnenland. Ze hebben daar andere gebruiken dan in Paramribo. Knieholtes zijn de meest erotische delen van de vrouw. Ze lopen gerust met een ontbloot boven lichaam, maar zodra je 18 bent geworden moeten je knieholtes bedekt zijn. Dus dat is wel handig om te weten.

Daarna zijn we dinsdag even Paramaribo ingegaan en gezellig gewinkeld. Veel Chinese winkeltjes waar je goedkoop kleren kan kopen, maar vaak wat ordinair en veel te klein;)

Woensdag hebben we weer lekker gewerkt! Dat moet ook gebeuren...laat die zelfgedane bevallingen maar binnen stromen. Er was een nieuwe co-assistent op de afdelingen. Een Nederlander!! Erg gezellig, hoewel het wel een beetje een slijmbal kan zijn ;) ahha Hij pakt alle verloskundigen op de afdeling in! Met grapjes als: Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat. Een zuster heeft hier om echt tranen gelachen! Ook vertelde hij dat ze beter over je fiets kunnen lullen dan, fietsen over je lul. Niemand van de Surinamers snapte dit. Ze wisten niet wat lullen en lul betekende, dus hilarisch voor de Nederlanders op de afdeling.

Die avond kwamen Sander en Daan aan! Onwijs gezellig natuurlijk. Wat ander volk over de vloer! (Vandaar ook mijn titel, moest van de jongens ;P)
We zijn gelijk met ze naar de stad gegaan om hun de eerste Djogo (biertje) te laten proeven. We hebben het niet al te laat gemaakt, aangezien er de volgende dag weer gewerkt moest worden.

Die donderdag hebben we weer heerlijk gewerkt!! 's Avonds zijn we wezen eten met de jongens. Naar Zus en Zo leek ons wel een gezellige tent. Het was erg druk, dus we moesten even wachten op een tafeltje wachten. Uiteindelijk hebben ze voor ons een tafeltje van boven gehaald. Heel aardig natuurlijk. We hebben wat drinken besteld en de kaart bekeken. Toen konden we bestellen. Wat bleek nu.. ze hadden vrij wel niks meer :S. We konden kiezen uit 3 gerechten. Nu hebben we daar dus ook een discussie over gehad. We vonden het niet netjes dat ze ons een tafeltje aanboden om wat te gaan eten, terwijl er geen eten was. Dus heb ik even geregeld dat het drinken gratis zou zijn. Nuja, het allereerste rondje dan. Maar ach, we hebben ons wel hard gehouden!
Daarna zijn we met zijn allen naar de Havanalounge gegaan! Dat is een hele leuke discotheek waar je tot 1 uur kan salsadansen en daarna vrij dansen als in een gewone discotheek. Super gezellig gehad als altijd. Maar nu met een grotere groep, wat het nog eens stukje leuker maakt;)
Ook veel gedronken natuurlijk;) hoewel het voor mij heel erg mee viel haha. Maaike daar in tegen had het goed hangen:P haha. Nee, het was erg gezellig.

De volgende dagen had ik vrij genomen om gezellige dingen te doen samen met de jongens en Maaike. Vrijdag hebben we niet veel uitgevoerd. Tot laat geslapen natuurlijk en daarna gewoon wezen chillen. Wel zijn we even gaan zwammen in een zwembadje een straat verder op, bij een hotel. Er was niemand, maar dat maakt het ook wel weer gezellig :D.
Voor het eten die avond hebben we roti gehaald. Niet weten hoe we dat nu precies moesten gaan eten, maar ik vond het wel lekker. Wat later bleek was dat we het met onze handen moesten eten en moesten doppen in de saus.
Daarna zijn we met z'n alle naar de salsales gegaan. Dat ging weer vrij goed, hoewel ik wel eerst met een man moest dansen die absoluut geen maat kan houden en gewoon NIET kan dansen. Maarja, als vrouw moet je met de man meegaan die leidt en jij moet volgen. Maar dat is vrij moeilijk!! Later mochten we wisselen en ging het heel goed weer. Sander en Daan hebben foto's van ons proberen te maken. (Even over foto;s gesproken. Ik probeer het steeds weer maar het lukt bij mij gewoon niet. Sorry mensen, maar ik doe mijn best;))
Na de salsales zijn we naar LaCaff gegaan een gezllige cafe waar we ongeveer de hele avond hebben gecrasht! Er is voor mij gebatteld ;) Hier waren de Surinamers wel aanwezig;) Er is ook meerder malen aan mij gevraagd of ik Surinaams bloed had. Eh nee! Nou dan ken je thuis Surinamers. Eh nee ook niet! Hoe kan je dan zo dansen. Ja eh.. geen idee;) Maar mooi compliment natuurlijk.
Later zijn we weer even naar de Zsa Zsa Zsu gegaan, waar er Braziliaans Carnaval was. Erg grappig en leuk om te zien!

Volgende dag zijn we vroeg op gestaan om naar White beach te gaan! Dat is een mooi paradijsje op ongeveer 40 minuten rijden van Paramaribo.
We hebben een hutje gehuurd voor die dag en avond. Niet echt duur maar alles is verdeeld in een dagdeel en een nachtdeel. Dus moesten wel 2 keer betalen. Tevens hangmaten gehuurd om in te slapen.
We hebben heerlijk de hele dag aan het strand vertoeft. Gelezen, gezwommen, foto's gemaakt enz. We hebben ons wel erg verbaasd over de Surinamares. Hele families komen naar het strand dus ook de hele keuken wordt meegenomen. Kookstellen en gerechten worden via een kruiwagen de hut ingereden. Heel leuk om te zien. Tevens zijn ze echt heel aardig en zoeken ze snel contact. We hebben al snel 10 minuten staan praten met een oude Surinaamse vrouw die ons haar hele familie even uitlegde. Er leuk;)
Volgens de reisgids was het in het weekend heel erg leuk op White beach, dat er zelfs een file er naar toe stond. Nu dit viel deze zaterdag een beetje tegen. Er was niet veel te doen. We waren ook zo moe, van al ons gestap, dat we vrij vroeg (21.30 uur) in onze hangemat in kropen. Maar dat mocht niet baten. We hadden niet gedacht dat het zoooo koud zou zijn in Suriname. Dus we hebben de halve nacht niet geslapen omdat het zo koud was. En een hangmat ligt ook niet bepaald comfortabel. Maar ach het was wel een heel leuk avontuur weer.

Die zondag is het een rustig dagje geweest. Sander, Daan en ik zijn nog even Paramarbo in geweest, En er natuurlijk niet aan gedacht dat het zondag was. Er was natuurlijk niks te doen haha. Dus hebben we ongeveer 3 uur in Broki (daar hebben we ook salsales) gezeten. Ook gezellig natuurlijk. Maaike ging niet mee omdat ze Inge ging ophalen. Inge is een vriendin van Maaike die hier al 6 maanden heeft gezeten, dus die kan ons leuk veel vertellen. En Karin en Sien waren nog even heel druk met hun eindwerk bezig! De meiden kwamen ook naar Broki zodra Inge er was. We zijn toen gezellig ergens gaan eten. Het niet te laat gemaakt want we waren allemaal erg moet.

En dan ben ik nu op vandaag belandt :D Helemaal weer bijgewerkt haha. Vandaag heb ik gewerkt maar er was niet heel veel. Dus dat was jammer maar morgen weer in een dag!

Tot de volgende keer! Ik zal proberen het beter bij te houden, maar het is erg moeilijk;)

Een dikke knuffel van een al aardig bruin meisje in het mooie Suriname!

• 23 Februari 2009 - 22:40

Joke:

Leuk Rozemarijn dat er zo'n handelsvrouw in je zit. Let jij een beetje op Maaike dat ze het niet te bont maakt!!
    Verder de groeten aan Daan, Pien, Inge,Sander,Karin,Sien Maaike en aan jou zelf natuurlijk. Foto's hadden we inderdaad veel meer verwacht,we weten nog niet eens hoe de buitenkant van jullie huis eruit ziet!! Is het ook niet mogelijk bij de Annie Créche?
    joke

• 24 Februari 2009 - 00:11

Janet De Boer :

Hoi Roos
    héérlijk zo'n lang verhaal (heb ik 'snachts ook wat leuks te lezen)hier "bevalt"niemand 'snachts (dus RRR, rust,regelmaat en reinheid)
    wens je nog een héle gezellige tijd.
    groet + knuffel Janet

• 24 Februari 2009 - 16:07

Mama:

Heerlijk! Even smullen van al je belevenissen!!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt hoor!!
    Pas wel op hoor! Ik merk dat er toch wel wat Amsterdamsbloed bij jou terecht is gekomen!! De Albert Cuipmanieren van af dingen enz,!!Enne....fijn dat de bevallingen vóór alles gaan!!
    Lieverd geniet lekker van alles en doe de groeten aan iedereen (meiden en logeetjes dan hé, niet alle surinamers natuurlijk!!)

Dikke kus Mama

• 24 Februari 2009 - 17:26

Erwin De Boer:

wat leuk om ff wat van je te lezen,wens je een héle gezellige tijd.
    groet Erwin

• 24 Februari 2009 - 18:42

Joke Uit Borne ;):

Heeeeeej Roos!

Wat een heerlijk verhaal weer. Stiekem ben ik vreselijk jaloers op al je avonturen! Ik hoef je niet meer te vertellen dat je er van moet genieten want dat doe je met volle teugen!! Top.

Knufsels,
    Joke.

• 24 Februari 2009 - 19:53

Heidy:

hallo rozemarijn
    we genieten van je berichtjes,en hopen voor jou dat het zo door gaat,dit lijkt me heel bijzonder om mee te maken
    groetjes en dikke knuffel

Johny en Heidy

• 26 Februari 2009 - 17:18

Coen Veer:

Dag Roos,
    wat leuk om jou belevenissen te lezen. Het is ons inmiddels wel duidelijk dat je niet alleen werkt en studeert. Maar ook ontzettend geniet. Wel...het is je gegund. Maar denk erom dat je wel je "knieholtes" bedekt. Ze mochten eens verbranden! Groetjes en een dikke knuffel van Coen en Sonja

• 27 Februari 2009 - 09:06

Boukje:

Hé Roos,

Heel veel plezier de komende week met de binnenlandse trip! Hoop dat jullie er mooi weer bij hebben. Fijn dat het in het ziekenhuis ook allemaal goed loopt, veel succes nog!

x Bouk

• 28 Februari 2009 - 20:11

Mam Van Karin:

hoi rozemarijn,

als je dit leest ben je vast moe van je leuke trip in het binnenland? heb je vast veel te vertellen.