Eerste stage dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rozemarijn Bakker - WaarBenJij.nu Eerste stage dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rozemarijn Bakker - WaarBenJij.nu

Eerste stage dag

Door: Rozemarijn

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

11 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Heey mensen,

Daar ben ik weer! Waarschijnlijk met een iets kleiner berichtje als eerst;) Ik denk niet dat ik dat ga volhouden. Ik had toen de tijd nog en mijn internet deed het toen nog niet. Nu trouwens ook niet erg goed. Ik zit nu voor een uurtje in een internetcafe! En het gaat nog niet snel maar het werkt;)
Nu ik probeer verder te gaan waar ik gebleven was. Op zaterdag had ik he vorige bericht getypt omdat het toen regende en regende en regende en eh regende ;) En niet zo'n klein beetje ook. Dat hebben we ook al ondervonden. Als het regent hier dan regent het hier echt pijpenstelen!!! En zondag zouden we gaan zwemmen in 't Vos. Maar natuurlijk het regende zondag ook. Dus dat was jammer. Dus we hebben weer de hele dag thuis gezeten. Lekker boekje lezen enz.
Maandag zijn we weer naar de Vreemdelingenzaken geweest om te proberen een verblijfsvergunning te krijgen. Je hebt veel papieren nodig en ook moet je $150 (US dollars) storten op de Centrale bank in Paramaribo. Dit is ongeveer 100 euro dus een verblijfsvergunning is ook niet echt goedkoop hier :s en dan voor 1 maandje:s We hadden dat nog niet gestort omdat wij eerst zwart op wit wilden hebben dat we dan een verblijfsvergunning zouden krijgen. Nu stonden er andere studenten voor ons en ze vertelde ons dat we dan net zo goed weer weg konden gaan. Want hun waren de week daar voor ook geweest en waren net zo hard weer weg gestuurd. Alles draait hier om geld. Zelfs de co-assistenten in het ziekenhuis moeten de doktoren geld betalen om beoordeelt te kunnen worden. 1 meisje bij ons op de afdeling had bij haar stage Chirurgie de arts 200 euro betaald en had haar stage met vlag en wimpel gehaald. Dus dat geeft al weer een beetje ander beeld van Suriname ;)
Maandag zijn wij (Karin en ik) naar het ziekenhuis geweest en een afspraak gemaakt met onze stagecoordinator daar: Dhr. Vianen. Die hebben wij al 4 weken geleden een mailtje gestuurd om een afspraak te maken, maar tot op heden geen antwoord gekregen. Dus dachten wij we gaan maar persoonlijk langs. Gelukkig was hij er en hij vertelde ons doodleuk dat hij ons die morgen al had verwacht. Ja, sorry wij wisten van niks, en moesten naar de Vreemdelingenzaken! Maar ach... alles over je heen laten komen: Dit is Suriname. Dus Dhr. Vianen zei dat we de volgende ochtend om half 8 bij hem moesten komen en dat we dan verdere afspraken gingen maken, ook met de hoofdzuster en ons rooster. Hij vertelde er ook bij dat we onze pakken maar aan moesten trekken dan konden we er gelijk een stagedag van maken. Om half 10 zaten we nog op hem te wachten. Om kwart voor 10 kwam hij doodleuk aan wandelen. Hij was nog ff bezig voor een co-assistent dus daarom duurde het zo lang. Na een gesprek van 5 min. mochten we met de zusters mee naar de afdeling :s Dus daar hebben we 2 uur op gewacht! Achja.. laat het maar WEER langs je heen gaan, het is Suriname;) Op de afdeling aangekomen, gingen we even op gesprek bij de hoofdzuster; zuster Neelom. Heel aardige praat graage vrouw:d Het rooster mogen we waarschijnlijk zelf samen stellen. Maar dat begrepen we niet zo goed, dus dat gaan we nog eens goed na vragen. Die dag was het erg aftasten en kijken en staan. We hebben niks uitgevoerd! Ja karin en ik hebben 2 bedden opgemaakt :D whieee we mochten iets doen! Maar ach... ook weer langs je heen laten gaan;)
Woensdag (vandaag dus) hebben we ook stage gelopen. Gelukkig konden we vandaag heel veel doen. We hebben de chaos van de verloskamers mee gemaakt! Er zijn in totaal 7 bevallingen tussen 11 en 2 gebeurd. Waarvan er 1tje op de wc gebeurde. Er zijn 2 verloskamers, waarvan er 1tje veel als 2 persoonsverloskamer wordt gebruikt. Zo liggen ze dus doodleuk naast elkaar te bevallen met een groen gordijntje er tussen. Hygiene is ook ver te zoeken. Tijdens de rondleiding maandag werden de steriele compressen aangewezen. Steriel betekent geen enkele levendwezen op de compressen;) En zij raakte de compressen met haar volle hand aan! Dus ja.. bacterien, niet meer steriel dus. Achja. Voor de rest is het moeilijk om de namen van alle mensen op de afdeling te onthouden, zowel alle zusters als co-assistenten als patienten. Dus dat wordt nog een goede oefening!

Deze week hebben we ook weer aan salsadansen gedaan:D Wat is dat leuk, maar ook hard werken hebbne we wel gemerkt haha. Je krijgt het er behoorlijk warm van;) We hebben weer gelachen in de les om onze Karin:P Het had als vanouds weer geregend! En we dansen op een houten vloer die dus glad was door de regen, altans het stukje dat niet overdekt was. En karin had nog al gladde schoenen en viel spontaan op haar bibs! Het deed wel zeer, maar het was wel een grappig gezicht! Wat ook leuk was, was dat Yte haar een massage aanbood tot wel 3 keer toe, maar ze wilde niet:S:P
Vandaag hebben we ook weer heel sportief gedaan. De dames hier bij mij willen afvallen! Hoe kom je er bij;) Afvallen als je in Suriname bent. Haaha. Maar goed, wij hebben hard gelopen vandaag! Met start to run, daar wordt verteld wat je moet doen met een leuke muziekje er onder. De 1e les was 18 min. Ik deed ook mee. Ik dacht, zo kan ik wel wat conditie opbouwen;) En het ging prima... we hadden heel veel bekijks.. 4 blonde vrouwen aan het rennen trekt blijkbaar veel aandacht. Getoeter, geschreeuw en tot 3 keer toe langs komen rijden :s maar ach das ook weer wennen en een beetje aandacht is nooit weg:P
Nu ga ik stoppen want heb nog maar 4 minuten!

Dikke kus en brasa van mij! En ik vond jullie berichtjes super! Ga zo door:P hahah Het is heel leuk om van jullie nog wat te horen! Kus

  • 11 Februari 2009 - 21:44

    Renske:

    Lieve Roos,
    Ik wilde net gaan afsluiten, maar zag nog even jou bericht langkomen, dus gelijk lezen natuurlijk!
    Wat een gedoe allemaal zeg met die vreemdelingenzaken! Hoop dat het allemaal beter word...!
    Salsalessen!!! Wat gaaf!! Ik doe het hier in NL, dus als je terug bent gaan we gelijk een salsafeestje plannen! hahaha!
    Nou lieve meid! Ik wens je nog heel veel plezier daar met de meiden. Geniet ervan he!
    Een (nl)Knuffel en kus terug! Liefs Rens

  • 12 Februari 2009 - 07:38

    Annefleur (zusie):

    heey zus!!
    Nou!! dat belooft wat allemaal haha.. heb je ondanks al die tegenslagen toch nog wel leuk daar? Ik hoop voor je dat het snel wat mooier weer wordt, en dat de rest ook beter gaat;) Maar het komt vast wel allemaal goed!

    xxx je zusje

  • 12 Februari 2009 - 08:25

    Kyra:

    Roos!! super leuk verhaal weer. Aan je bevallingen ga je wel komen zo haha! Ik mis jullie al wel hoor! heb verder niet echt nieuws hier uit Antwerpen..k spreek je snel. XXX

  • 12 Februari 2009 - 10:58

    Boukje:

    Hé Roos, oh, frustrerend die gang van zaken daar. Veel 'whoosa'(Bad Boys, ken je die?)/ anger management dan maar! ; ) En klinkt inderdaad als chaos in dat ziekenhuis, helemaal met niet steriele ruimtes en spul. Misschien kun je ze er nog wat leren! En laat die Surinamers maar toeteren naar jullie: kijken, kijken, niet aanraken! In their dreams, haha! Veel plezier en succes en tot het volgende bericht! X

  • 12 Februari 2009 - 11:41

    Mariette:

    Hoi Roos,

    Wat een geduld leren jullie hebben!
    Leuk te lezen hoor! Lijkt me relaxed om samen op één kamer te bevallen, ha-ha!

    groetjes,
    de matertjes

  • 12 Februari 2009 - 12:26

    Mireille:

    Lieve Roos,

    Heerlijk al die verhalen!
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg! Super om te lezen, ga zo door!
    Wens je nog heel veel plezier daar in Paramaribo!

    Veel liefs,
    Mireille

  • 12 Februari 2009 - 15:33

    Mams:

    Hoi meissie!!!

    Wat een andere wereld is het voor je hé?
    Geniet er maar van en onthoud het goede!
    Zeg, van die regen....laat maar vallen dan is het misschien wel lekker droog als wij komen!!!!

    Kus, groetjes aan de meiden MamsXXXXXXXXX

  • 12 Februari 2009 - 19:01

    Mama:

    Zeg, maaike heeft wél foto's!!!!!
    Nu hebben we jullie huisje tenminste even gezien van binnen! (lijkt wel een gevangenis! Gaat het echt wel goed met jullie?)

  • 13 Februari 2009 - 12:44

    Mams:

    Wat lees ik bij karin??????? Ga jij je tene verliezen in de lift?? En...mag je nu wél of niet die crocks dragen??
    Anders neem je de trap maar!!!!! kus,kus

  • 14 Februari 2009 - 09:34

    Bernadette!:

    Hej!
    Leuk allemaal hoor, wel heel anders dan hier he!
    Geniet er lekker van en ga door met berichtjes typen:) hvj kus

  • 14 Februari 2009 - 15:21

    André Van Weeghel:

    Hoi Roos,

    Vanmorgen kwam ik in het gebouw jouw adres tegen. Dus gelijk maar eens kijken. Ik zie dat je al aardig bekend raakt met de Surinaamse gebruiken en gewoonten ;) wachten... op tijd aanwezig... geld... toeteren naar blonde meiden enz. En volgens een collega, die net terug is uit Suriname, ook lekker een. En veel water en een lekker temperatuurtje. Tjsa, tropen he :)
    Als ik het zo lees worden het nog interessante tijden daarin het ziekenhuis. Dus ik kom zeker nog eens langs.
    bye André

    ps. wel foto's he. Ben nogal visueel aangelegd.

  • 15 Februari 2009 - 17:06

    Ambre:

    Hej roosje... wat mis ik mijn fiets-vriendinnetje!!! Ik ben blij dat het je daar goed gaan! Was ik maar mee :D denk ik nu :)... Hmmmm MIC stage is afgelopen... Hopelijk goed ...afwachten! Nu week fertiliteit...Hopelijk verloopt dat beetje beter. Het lezen van jullie avonturen is dagdagelijkse bezigheid...dus doe zooooo voooort! én ni vergete fotootjes te posten indien mogelijk...grmmmmmmmmmmmm kwil ooooooook in suriname zijn :D dkkke zoentjes ambre

  • 16 Februari 2009 - 20:20

    Wendy:

    Ha die Roos,

    Go with the flow, dat is de enige manier. Na 3 à 4 maanden kom je zooo relaxed thuis... Dan denk je hier: waar maken ze zich allemaal druk om?
    In Indonesië spreken ze van 'rubberen tijd' en dat zal in Suriname ook wel gelden. Laat los die Hollandse stiptheid! Lijkt me zo heerlijk, zou wel met je willen ruilen. Wel een prachtervaring hoor!

    groetgroet en kus,

    Wen, tibor en twinkel


  • 17 Februari 2009 - 14:47

    Renee & Martin:

    Hei Roos,
    Leuk om over je belevenissen te lezen....
    Niet te geloven, hé, over een paar weken staan we bij je op de stoep en kunnen we alles met eigen ogen aanschouwen.....Laat die regen nu maar vallen....hebben wij daar straks geen last meer van.
    Dikke kuzzzzzzzzzzzzz

  • 19 Februari 2009 - 08:20

    Mariska Te Kiefte:

    Lieve Rozemarijn,

    Wat vind ik dit leuk voor je!!! En vooral super spannend allemaal...Ik heb zelf ook die stap ondernomen toen ik 23 was en dat was "the time off my life experience" dit doe je nooit meer weer....dus geniet er maar van!!! Ik zal je berichten met een grote glimlach blijven lezen...

    liefs mariska, Marco Jamy en Sam

  • 21 Februari 2009 - 13:44

    Rozemarijn:

    Lieve Rozemarijn,

    Wat ben je in een andere wereld terecht gekomen. Maar wat goed dat jij daar dan bent.

    lieve groet Dicky Vaartjes

  • 21 Februari 2009 - 21:29

    Janet De Boer:

    Hoi Roos
    wat een leuke tijd lijkt me dat, elke dag is een verrassing.dus geniet lekker (en volop)
    p.s. hier is 't ook steeds regen (alleen niet zo hard)
    groet en knuffel Janet

  • 22 Februari 2009 - 18:31

    Ed En Irma Veltman:

    Lieve Rozemarijn,

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar.
    De mensen nemen het daar niet zo nauw met de afspraken he?
    En wij mogen blij zijn met onze ziekenhuizen, hier in Nederland.
    We gunnen je daar een hele mooie tijd en hopen dat het weer toch beter wordt. Geniet er maar lekker van en als je terug bent, zien we je graag een keer salsa dansen hoor!.
    We denken aan je en een dikke knuffel van Ed en Irma Veltman

  • 23 Februari 2009 - 19:52

    Mama:

    Joh, wat SUPER dat je al je examens gehaald hebt!!!!
    Heerlijk geen "Herren" meer. Die hele maand januari was toch maar een chaos met dat gedoe van die machtiging voor kort verblijf enz. en dan tóch alles even halen, geweldig!
    Zeg, en ik ben het nu wél met André eens hoor! We willen foto's zien!!!
    Was het leuk op White beach??

    Kus, mam (het gaat opschieten!!)

  • 23 Februari 2009 - 20:02

    Mama Foto['s:

    Bij Sien en Maaike staan wel een paar nieuwe foto's!! Wat een water hé, als het daar even gaat regenen! En een blik in de jullie keuken!!
    Leuk om te zien, krijgen we een beetje indruk!
    Kus,kus mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozemarijn

4 maanden stage lopen in het Academisch Ziekenhuis in Paramaribo op de verlosafdeling!!!

Actief sinds 11 Dec. 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 16493

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 28 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: